2009. április 20., hétfő

Holnapután #2

A baj az, hogy a legtöbben nem gondolkodnak nagyban, amikor garázsprojektről van szó. Pedig a magyar játékfejlesztésnek szerintem ez az utolsó reménye.

A garázsprojekt problematikája

A gond mindig is az volt, hogy sokan csak akkor mozdulnak, ha készpénzt látnak. Máskülönben semmi. Van aki akkor sem igazán.
Ki ne találkozott volna már ezzel ? Nem csak garázsprojektben:
"De tényleg. Van több ismerősöm is, akik melót keresnek, van aki már jó régóta. De nem csinálnak amúgy semmit a munka nélküli idejük alatt. Ráadásul megfelelő referencia anyaguk sincs, pedig a szabadidejükben pont ezt kéne csinálniuk."
A legnagyobb probléma itt van, mozgásba hozni az embereket, belelkesíteni, felspannolni, ha így nem megy, akkor konfrontálódni velük, és úgy rábírni őket, hogy húzzák, tolják a közös szekeret. Konfliktusok tömege, stressz.
Én telefonálással, személyes megkereséssel, ráhatással igyekeztem mozgásban tartani a fejlesztést. Ha ez megszűnik, nincs motor ami mozgásban tart, a csapat jó eséllyel szétmegy, a fejlesztés bedől.
Felelősségteljes, morálisan kikezdhetetlen, következetes jövőbe néző és mutató erős kéz politikája ez, másképp nincs esély. Én így tapasztaltam és gondolom.
Hogy mivel lehet felspannonli a lankadt hallgatóságot ? "Nézzétek, irdatlan pénz van benne, ha befutunk többé nem lesz gondunk az anyagiakra. Önön magunk urai leszünk, nincs több állásinterjú, szar munkakörülmények, utált sz@rkeverő kollegák, stressz. Mi döntünk, mi irányítunk, a sorsunk a kezünkben lesz, mások nem dirigálnak." - például. Ha pedig ez nem válik be, akkor mehet a terror. Kiabálás, asztalcsapkodás, hisztéria. Én mindkettőt felváltva használtam, használom most is. Bár utóbbit igyekszem most már elkerülni, nem akarom, hogy a történelem megismétlődjön. Ellenségeket nem akarok szerezni, inkább társakat a küzdelemhez. Mert sajnos ma már nem megy egyedül. A 80-as években Enterprise-n ment, a 90-es évek elején PC-n már nem ment. Utána pedig már pláne nem. Technikailag nagy előrelépés történt, már a 4 szín és a 320x200-as felbontás csak homályba veszett emlék csupán. Egy nagyobb projekthez egy grafikus, egy programozó már kevés.

A "Stormregion" KFT romjain új élet sarjad, csiripelik a madarak. Azt mondják, több forrásból, hogy több is.
Remélem elsőként számolhatok be a Morningstar-ról és a Deathkiss-ről, mindkettő flashjáték. A kritikusabbak erre azt mondanák: És ?
Én meg azt mondom, hogy amióta a technika úgy előre szaladt, hogy egyedül szinte képtelenség utólérni, kezdetnek tökéletes. Első játékunkat Macival, a Shadow of the wood-ot, mi is ketten csináltuk. 1993. Turbópászkál (nekem) és Amiga Paint (Macinak). A fejlesztőeszközök mindenbizonnyal nem az akkori csúcs-kategória (mégha assembly is volt belespékelve a kódba). Bár a játék 640x480-ban lett volna és ekkor csak egy játék volt hasonló felbontásban, a Hannibal, csak a miénk nem 16, hanem 256 szín. Ez úgy történt, hogy az Amiga 500-as 16 színt produkált, a háttérképekre Autodesk Animátor 2.0-val nyomtam rá blur-t és máris nem volt pixeles, viszont egész jól nézett ki nagyfelbontásban. A fejlesztés abba maradt, 17 évesek voltunk. A lényeg az, hogy az is tapasztalatszerzésnek tökéletes volt. Mit és hogyan valósítunk meg. Ahogy pászkál után, fles után is mehet a C,... , ugyanúgy Paint után a Photoshop, 3d studió,...

5 megjegyzés:

  1. A magyar "nagy projectek" utolsó reménye, erre gondolsz? Mert sok kis cég van akik egy csomó DS, Wii stb. projecteket csinálnak.
    Amúgy szerintem a garázsprojecteknek már nincs jövője itthon. Aki mélyen beleássa magát egy ilyen kemény technikai iparágba, az már nem akar kockáztatni. Inkább megy külföldre, más iparágba... Főleg ha az hajtja hogy "többé ne legyen gondja az anyagiakra".
    Azokból meg kevés van akiket más hajt.

    VálaszTörlés
  2. Én nem látom ennyire borúsnak a helyzetet endi,
    űgy látom h. folyamatosan termelődnek a potenciálisan jó szakemberek, ebben az országban sok a tehetséges srác, csupán egy kis lökés/felkarolás kell nekik és menne a buli. Nem a pénzt kell pörgetni hanem kialakítani bennük azt a látásmódot ami igazából hivatássá teheti számukra ezt a szakmát, azt h. szép és jó amit csinálnak és megéri, utána jöhet a több lóvé.

    VálaszTörlés
  3. Endi, én Leventével értek egyet. Külföldön amúgy is nehezebb önállósodni, míg Magyarországon jó eséllyel lehet. Nekünk is sikerült volna, ha jó döntések születnek, pl mint, a Clevers egy jó példa rá. Ők is továbbálltak Lajoséktól és kerestek másik befektetőt. Találtak is, csak a terminátoros játék nem lett elég kreatív, érdekes, élvezetes, szerintem, ezért lett az utolsó játékuk, ami megjelent.
    Arról nem is beszélve, hogy Magyarországon is összejöhet szép fizetés, nettó 4-500ezret kerestek a "stormban" és 200ezer volt a minimálbér a tesztereknél, a Panzers Phase One-ból ennyi bejött. Kb 100-an voltak. Képzeld el, hogy mennyit lehet keresni hasonló esetben töltelékemberek, főnök komái nélkül. 30-40 ember, akik nem fórumoznak, Wowoznak, trécselnek, cigiznek zsinórban, töltik ki a munkaidőt, csak legyen már vége, hanem azon igyekeznek, hogy történelmet írjanak.

    VálaszTörlés
  4. Ez kimaradt:
    "A magyar "nagy projectek" utolsó reménye, erre gondolsz?"Ja-ja.

    VálaszTörlés
  5. Hali! A Morningstar kijött, és (fejlesztői szemmel is) hatalmas siker. Link emitt:

    http://www.bubblebox.com/play/action/1362.htm

    Jó szórakozást!

    V.

    VálaszTörlés