2009. április 2., csütörtök

Válságban... kommentálva

Anno Maci, ha emlékezetem nem csal, még 1998-ban, mutatott egy újságcikket amiben meginterjúvolták a Philos Labst. A cikkből többek között kiderült, hogy gábordinisek ők is. Mivel tudtam, hogy kik járnak oda többségben, ezért ettől a pillanattól fogva le voltak írva a szememben. Amikor megláttam a Theocracy-t, akkor... akkor... nah mindegy hagyjuk. Most jöjjön egy vélemény velük kapcsolatban. Kissé obszcén a forrás, de nem azért idézem. Persze jó szokásomhoz híven közbegügyögök majd...

Válságban a magyar játékfejlesztés - REFLEXIÓ

Ma főhírként hozta az Index az alábbi cikket: http://index.hu/tech/szoftver/jat160109/

A magyar játékfejlesztő-ipar kálváriája valamikor 2000 körül kezdődött, az első olyan céggel, ami kinőtte a lelkes garázsfejlesztői státuszt. A Philos Labs másfél millió dolláros tőkével, több mint százfős csapattal Kelet-Európa vezető videojátékos cégévé válhatott volna - ehelyett a szakma állatorvosi lova lett, és szinte minden hibába belefutott, amibe azóta a magyar fejlesztők többsége. Tapasztalatlanság a játékok és a projektvezetés terén, értelmetlenül felfújt létszám, túl merész tervek, a nagy pénzre odasereglő, hozzá nem értő emberek. A Philos hamar felélte a vagyonát, hol kalózszoftverekkel keveredett botrányba [1], hol Zuschlag-féle gyanús alapítványokkal (az egykori cégvezér ma sokadrendű vádlottként szórakoztatja a bíróságot a vallomásaival [2]), végül úgy esett szét, hogy négy év alatt egyetlen, a kritika által - jogosan - a földbe gyalázott játékot [3] adtak csak ki.

Jómagam is megjártam a Philos Laboratoriest, valamennyi belelátásom is volt talán a dolgokba, pont ezért reflektálnék az indexes cikkre, mert én nem teljesen úgy emlékszem a történtekre ahogy Hancu. Pedig ő is dolgozott a cégnél.

Sajnos tényleg sikerült a Philost, jó hírnevével és a belefektetett munkával együtt elsüllyeszteni a picsába. A történet a Theocracy nevű RTS-el kezdődött. (Az akart lenni ? Lacinak akkor kúl gépe volt, mégis szaggatott. Azt hittem, hogy körökreosztott... - Mr. Water) Ez a játék valóban "garázsfejlesztés" volt. Majd miután a játék siker lett, jött a pénz is. (Siker volt ? - Mr. Water) Majd az ABN AMRO Bank 1 millió dollárt fektetett a cégbe, amit sikerült gyorsan elverni. Igen, többek között hozzá nem értő kollegákra meg 50 milliós forintos Motion Capture-re. Ez a mozgás modellező szerkezet egy marha jó dolog, az EA a FIFA 99-hez használta először, hogy a játékosok mozgása minél élethűbb legyen. A gond az volt, hogy a Philosnak kurvára nem volt rá szüksége, ugyanis két játékot fejlesztettünk abban az időben. Egy TIM 7 nevű német oktatószoftvert és az Alcatraz nevű Commandos utánzatot. Mivel a karakterek mindkét játékban kb. 2 centisek voltak, így értelmetlen volt az egész modellezős dolog, de hát volt pénz rá.

A TIM 7-et amúgy megcsináltuk, befejeztük, át is adtuk a megrendelőnek. Ez azért fontos szál a történetben, mert ha nincs ez a projekt, akkor már sokkal hamarabb elfogyott volna a pénzünk. Persze a lustaság és a hozzá nem értés itt is megmutatkozott. Ha a balkáni háború nem üldözi el otthonról azt a két szerb grafikust akik végül nálunk kötöttek ki, akkor ebből se lett volna pénz. Az egyik srác ötlete ugyanis életmentőnek bizonyult, bár nem kellett hozzá sok ész. Egyszerűen úgy oldottuk meg a karakterek mozgását, ahogy az akkoriban szokás volt, nem pedig mósönkepcsörrel szarrábonyolítva az egészet. (szintén ez a srác volt az akire egyszer rányitottam az iroda ajtót miközben egy olyan pornóra verte a faszát amiben egy retardált élő csirkét húzott a faszára, elvágta az állat torkát, majd erőszakolta tovább) (Irigykedsz, hogy kimaradtál belőle, mi ? - Mr. Water)

Nem csak a hozzá nem értéssel volt baj, hanem a túlfizetett szakemberek lustaságával is. (Ezért volt mindig előítéletem az exphilosokkal szemben. Igen, rásszistá vágyok, de nem tehetek róla, így születtem. - Mr. Water) Munkaidőben nagy divat volt Counter-Strikeozni (még külön céges csapat is volt), amit főleg a programozók egyik vezetője űzött előszeretettel. Munkaidőben, mert az este a családé volt, természetesen.

Volt minden héten mókás gyűlés is, ahol az úgynevezett leaderek beszámoltak a fejleményekről. Értelme nem volt, ellenben elvett fél vagy néha akár egy órát is a "játékidőnkből". (Akár a "storm"ban. - Mr. Water)

Idővel Vámosiék úgy gondolták nem elég a két projekt, indítsuk be az Imperium Galactica 3 fejlesztését is. Mivel később nem sikerült megállapodni a Digital Reality-vel a név átvételéről, így ebből se lett semmi. Bár ha jól emlékszem talán kiadták Beyond néven, de emlékeim szerint igen gyengére sikerült. Az Alcatrazt kiadták Rebels néven, ami szintén igen szar lett.

Szóval egyszerre futott az Alcatraz, a Tim 7 és az IG:3 fejlesztése. Ettől függetlenül volt olyan grafikus aki már valami King Arthur nevű projekten dolgozott, és olyan is volt aki egy Paparazzi elnevezésű játékot fejlesztett.

Ez kéremszépen 5, azaz öt munka egyszerre. Sok hozzá nem értő, de még több lusta emberrel, leadások előtti vérhugyozós feszített munkatempóval. Nem csoda, hogy becsődölt a cég. Azért a vezetőség okosan szétosztotta egymás között a maradék pénzt. (Csak az állandó kritika, unom; legalább díjaznád, hogy valamihez értettek. - Mr. Water)

A hajó akkor kezdett süllyedni amikor valamelyik baromarcú csoffadt agyából kipattant az ötlet, hogy tartsák vissza a fizetések (ha jól emlékszem) 30%-át, amit majd egyben odaadnak, ha befejezzük az Alcatrazt. Mivel pezsgődurrogós össznépi dajdajt rendeztek az első alkalommal mikor a karakter végig sétált az első pályán lefagyás nélkül, mindez több hónap fejlesztés után, így mindenki tudta, hogy ebből az egészből úgy sem lesz semmi. Elkezdtek kilépegetni az emberek. És vitték a gépeket is magukkal. (A klotyóban a csempe és a wc-csésze azért a helyén maradt ? - Mr. Water) Számítógépek nélkül pedig nehéz számítógépes játékot fejleszteni. (Azt mondod, lehetetlen ? - Mr. Water)

Közben volt a BSA-s dolog is amikor elvitték a gépeket (sok embernek a saját gépe volt bent, azon dolgozott), majd később vinyók nélkül visszaadták őket. Vámosi kapott 1 év letöltendőt szoftverkalózkodásért. Erről is tudnék vicceseket mesélni, de inkább nem mennék bele. Szerintem minden szereplőnek jobb így.

3 megjegyzés:

  1. Vajon az ott dolgozó lógósok "köztünk vannak" még?

    VálaszTörlés
  2. Biztos vannak, de szerintem a morálisan selejtes többség a "storm" csődjével kiszoródott. Talán végre elkezdődhet valami, valami tiszta, valami szép. Elég nagy kárt okoztak a magyar játékfejlesztés hírnevének, becsületének - szvsz.

    VálaszTörlés
  3. Ja és valami nemes. Kimaradt a felsorolásból. :-D

    VálaszTörlés