2009. március 25., szerda

Holnapután

Mi lesz... ? Lesz -e, van -e jövője a magyar játékfejlesztésnek ? A magyar beteg sorsa gyógyulás vagy elmúlás ? Ebben a posztban ezekre a kérdésekre próbálom megtalálni a választ. De ha nem is találom, azért keresem.

Holnapután


Egy kis történelem. Az államcsőd, a gazdasági világválság nem új keletű dolog, mindenki tanulta középiskolában, ezt megelőzően a múlt század első felében köszöntött be, 1929. október 29-én. (Húú, de okoskodó szart írtam, mint valami száraz és unalmas középszerű tankönyv, na mind1, folytatom.) ...Állj ! A hátsó padsorokban sem papírgalacsinozunk, az én órámon mindenki figyel !... khmmm... Számomra világos, hogy ez hatással van a játékfejlesztésre - finanszírozás oldalról - és azon keresztül a magyar játékfejlesztésre. Persze nem csak ez van hatással, ez külső tényező, a belső talán fajsúlyosabb dolog. A rrrrohadt imperrrrialista vadkapppitalista nagytőkés viszonya a művészvilág ezen szegletéhez. Kizsákmányolás, kizsigerelés, profithajhász üzleti szemlélet. Pedig a profit többszörös lehetne, ha hosszútávon gondolkodnának.
"Hahó, nem úgy van az!"
- közbeszól a kockázat. Egy biztos: kockázatos szakma, de ha folyton a kockázat szavára hallgat a tőke és a már befutott sikerről próbál újabb bőrt lehúzni, akkor úgy jár, mint a Digital Reality vagy a "Stormregion" KFT: csőd. Ha ennek is csőd a vége és annál is meg van az esély, a kockázat, hogy csődként végződhet, akkor én inkább az utóbbi csődöt választom.

Mi lehet a megoldás ?

Garázsprojekt ! Én ebben látom a megoldást, a gyógyszert.
A garázsprojekt előnyei:
  • komolyabb humánmenedzsmentre nincs szükség, ugyanis aki (programozó, grafikus, dizáner, stb) nem gondolja komolyan, az idővel elmarad a csapattól, fejlesztéstől.
  • a demo elkészültéig nincs kiadó, amelyik belekontárkodna az ötletbe, kivitelezésbe
  • a milestoneba nem szólhat bele a kiadó
  • az ötlet, kód képlékeny, alakítható (a Trail (SWINE) először 2d-ben készült, mint a C&C, aztán '99 végén lett próbálgatva a 3d kivitelezés)
  • nincs tőkés, aki a demo felétől vagy alatt meghatározza úgy a szabályokat, hogy a csapat számára az egész kedvezőtlen legyen.
Friss vérre (15-25 éves korosztály) van szüksége a magyar betegnek, képletesen szólva, de ezt szerintem csak GP-n keresztül kaphatja meg. A szakmában ugyanis mindig is jelen voltak közhivatalba illő jelenségek, az egzisztenciális versengés, az ebből fakadó irigység, mószerolás. Sokan elhagyták emiatt a szakmát. Ráadásul olyanok, akiknek szerintem nem kellett volna. Ha a friss vért a játékfejlesztő szakma nem GP-n keresztül kapja meg - hanem meglévő cégeken keresztül -, akkor félő, hogy a friss vér is elrákosodik. Szocializálódik a beteg légkörben.

A gondolatfolyam még nem teljesen forrt ki, így hát most kénytelen vagyok megszakítani az adást.

6 megjegyzés:

  1. Ez hülyeség. Hogy működhetne ez, amikor a fizetésért dolgozók egy jó nagy része is lóg, vagy a teljesítménye max. 30%-os?

    Ezen kívül egyre inkább divat hogy azok is akik életükben nem dolgoztak és semmit nem tettek le az asztalra is csak olyan projectbe szállnának be amelyben már benne van sok meló.

    Kicsit sarkítva egy példa: tegyük fel hogy pár ember legyárt egy marha jó fps játék 5 pályáját meg kódját és tök jó az egész. Nem találnak kiadót, ezért meghirdetik, hogy a játék befejezéséhez (még 5 pálya stb, még 30% kód stb.) keresnek ember, de fizetni egyelőre nem tudnak. Akár kezdőket is bevesznek, akiknek a fizetése az lenne hogy a profiktól tanulhatnak (esetleg plusz fizu ha belejön a munkába).
    Tudod mi lenne? Semmi. Max. olyan kezdők jelentkeznének akik se tanulni se dolgozni nem akarnak.
    Ébresztő, Magyarország!
    Én egy hónapi (20*8 óra) melóval legyártottam ezt (egyedül): http://etyekfilm.hu/ironsteam/
    Szerinted érdekel valakit? Senkit.

    VálaszTörlés
  2. "Ez hülyeség. Hogy működhetne ez, amikor a fizetésért dolgozók egy jó nagy része is lóg, vagy a teljesítménye max. 30%-os?"
    A garázsprojektben nincs fizetés, csak a gondolat, az eszme, az alkotás iránti vágy, és más gyakorlatias személyeknek sziruposnak tűnő dolgok. :-D
    A pénz nem mozgat meg igazán senkit. Az idealizmus, az álmok, azok igen.

    A linket majd otthon megnézem, idebent már piszkálnak, a fizetésemért sajnos dolgoznom is kell. :-D Látod ? Ha nem piszkálnának, engem sem mozdítana el innen semmit. :-D

    VálaszTörlés
  3. Egyébként azt hiszem értem mire gondolsz, csak rosszul fogalmazol. Erről már írtam én is a blogomban: kreativitás, jó ötletek. Erre kéne alapozni most. Ha nincs pénz akkor is lehetne összeszervezni egy csapatot, profikból. Sok profi csinálgat dolgokat meló mellett, vagy ha épp nincs melója akkor meg főleg. Ha össze lehetne ezt szervezni... Persze általában mindenki csak a saját ötleteiben hisz... ezért aztán nincs összefogás...
    Tehát csak a "garázsproject" kifejezés nem tetszik, az mást jelent nekem.
    Továbbá azt se fogják fel a legtöbben hogy ebből nem fognak meggazdagodni. Pedig ha egy ilyen projectből bejön annyi pénz amiből meg lehet élni, az is valami már. Főleg ha aztán erre építve lesz valami következő project.

    VálaszTörlés
  4. Rosszul fogalmazok ? Miért ? Azért, mert mást értünk garázsprojekt alatt ?
    Én azt értem, ami a Stormregion volt, ahogy elindult. Mi szerintem nem voltunk profik. Egyikünk sem tanulta, amit csinált. Azok viszont tanulták, akik a pesti évek alatt odakerültek és többségben azoktól tanulták, akik legfeljebb maguktól tanulták, próbálgatták, kísérletezték ki az egészet.
    Összességében elég negatívan szemléled, értékeled a dolgokat.

    Meggazdagodni pedig meg lehet, szerintem. A DR és az SR a példa rá. Arra is, hogy hogyan lehet elszúrni az egészet. Még ha csak a saját példámat nézem, ami 4 év lett végül, havonta nem minimálbért raktam zsebre. A PP1 utáni bérek pedig szakmában átlagon felüliek voltak, volt akinek jóval felüli.

    VálaszTörlés
  5. Mi mind hittünk egy ember ötletében. A gyulaiaknak is volt, ha jól emlékszem, mégis Macié vitte a pálmát. És szerintem azért, mert:
    - eredeti ötlet volt (vele szemben nem is versenyeztették a gyulaiak a sajátjukat, lehet nem is volt mit.)
    - sok grafikai, zenei, design rész elkészült, ezért nagyjából körvonalazódott az egész
    - többen voltunk nem gyulaiak, ezért a csabaiak lettek a dominánsak. :-) - ráadásul mi voltunk a kezdeményezők, mi hívtuk őket a mi csapatunkba, nem ők minket.

    És az én ötletemben is hisznek most jópáran. Azok is, akiket nem érdekel a játékfejlesztés.

    VálaszTörlés
  6. Még annyi, a meggazdagodásról. Mindenkit azzal próbáltam meggyőzni és akik bent voltak már, azoknak is rendszeresen emlegettem, hogy sok pénz van benne és gazdagok leszünk. Milliókban gondolkodtunk. Részben valóra is vált a meggazdagodás. A viharsarki minimálbéres-munkanélküli állapotokhoz képest mi milliomosok lettünk.

    VálaszTörlés