2009. március 17., kedd

A magyar beteg

Lehetne a címe: Stormregion-sztori, de nem az, mivel általános problémáról van szó. A magyar játékfejlesztés beteg és a betegségének okai, gyökerei itt, ezen postban kerül nagyító alá, általam vala.
Amit itt leírok, mind szerintem - ezt csak azért írom, mert vannak, akiket irritál, ha nem szerepel a szövegben, abba benne, ami szerintük kéne.

A magyar beteg

Alapok, törvényszerűség

Saját tapasztalatok alapján összeállított felsorolás következik, melyek nem csak a játékfejlesztésben, de az élet számos területén, sőt, talán az egészen, törvényszerűség.
A munkamorál egyenesen arányos a morális tartással.
A teljesítmény egyenesen arányos a munkamorállal.
A sikerhez vezető út a teljesítmény.
A csapatmorál a csapatot alkotó egyének morális tartásának szorzata. Nem összege, hanem szorzata. Elég egy morálisan gyenge egyed ahhoz, hogy megbillenjen a csapatmorál egésze. A "Stormregion" KFT-ben 2003-ban kezdett nőni a számuk, a köhöm-köhöm, és ennek következtében egyre többen, akik amúgy rendben voltak morálisan, kezdték el kerülni a céget. A csapat mondhatni szétzüllött (nem teljesen, hála a leadeknek) és hogy nem következett be azon évben a csőd, mindössze a tényleges vezetők (a cégvezető és projektmenedzser jelenlétének hiányában), azaz leadek érdeme.
A csapatszellemet a csapatmorál kovácsolja egybe. Nincs helye egzisztenciális versengésnek, a csapat minden tagjának a kijelölt helyén kell maximumot nyújtania a csapat sikeréhez. Minden fogaskeréknek a megfelelő helyen a megfelelő irányba kell forognia a gépezetben. Különben a gép selejt és bedöglik, leáll. A "Stormregion" KFT részben a 2004 után elhatalmasodó pozíciókért folyó küzdelembe pusztult bele.
Ha nincs egység csapaton belül, akkor csapatról sem lehet beszélni. A "Stormregion" KFT-ben ezért felszínes kapcsolat alakult ki az alkalmazottak (csapattagok) között, eljátszották a jó kollegális kapcsolatot, de a felszín alatt ott volt az irigység, az ebből fakadó vélt és valós sérelmek által kiváltott indulatok. Ki kényszerítette őket ebbe a szerepbe ? A vezetőség. Ők várták el, hogy a "csapat" egy csapat legyen. Azt gondolták, hogyha kiadják parancsba, akkor működni fog. Egy egész meetinget ennek szenteltek - mikor még ott voltam -, hogy beleprogramozzák az emberekbe ezt a gondolatot. "Ha .... iszik sört, akkor mindenki iszik, ha nem, akkor senki sem. Mindenki azt csinálja, amit ő, egy csapat vagyunk." - csak mosolyogtam magamban. A csapatot ugyanis lentről kell megszervezni, nem fentről. A csapattagság egyéni, személyes döntés. Másfelől elég bután programozták bele, ugyanis attól még lehet valaki egy játékfejlesztő csapat erős tagja, hogy nem úgy táncol, ahogy a vezetés fütyül. Pl. ha az RFB meetingen feláll az asztaltól egyvalaki és azt mondja:"Ne haragudjatok, de ez egy rakás sz@r, mindenféle értelemben. Új engine-t kéne írni egy új játékötlethez - vagyunk rá elegen -, a Gepard felett eljárt az idő, ahogy a silány RTS-klónok felett is, amit most készülünk csinálni. Ezzel a sz@rral saját magunkat égetjük, szúrjuk tökön, nem kéne még csődbemenni." Látszólag kilóg a csapatból, de valójában nem. Épp ellenkezőleg, próbára teszi a csapatot. Ha az valóban csapat, mely lojális minden taghoz, amelynek egyedei képesek önálló gondolkodásra, a környzetből érkező kritikák, információk feldolgozására, akkor épp a csapat, csapatszellem erősödését fogja szolgálni, amit tett. Még akkor is ha vita alakul ki róla, sőt, talán akkor igazán. A vita, érvek mozgatórugúja viszont nem lehet öncélú, az gyengíti a csapatszellemet.

Humánmenedzsment

Itt szokott elvérezni egy cég. Ha a humánmenedzsment képtelen válogatni a jelentkezők közül, nem ért amatőr szinten sem a pszichológiához, az emberismerete elégtelen, akkor az a cég szembetalálkozik a csőddel. Nem kell sokat tudnia szakmailag, elég ha morális alapon ki tudja válogatni a búzát a konkoly közül. Az ember tanulékony, az erkölcsi szint az intelligenciaszinttől függ. (Nem csak én jöttem rá.) Akinek magas az intelligenciaszintje az tanulékonyabb, mint akinek alacsony. Vagyis egy magasabb intelligenciaszintű egyén megtanítható programozásra, grafikára, dizájnra, stb. A csődteljes humánmenedzsment "komám, nem komám"-alapon válogat, a koma az aki a vezetőhöz jár viháncolni, szórakoztatni, közös ebéd, stb vagy pl ahogy a játékfejlesztésben több helyen működött (vagy működik is ?), egy WoW-karaktert produkál és játékon belül nyalja vezetője hátulsó domborulatát. A hiú, buta vezetők ezt szeretik, a bölcsek undorodnak tőle. A hiúk, buták jutalmazzák cégen belül, a bölcsek pedig büntetik. Sőt, az igazán bölcsek fel sem vesznek olyat, akivel kapcsolatban felmerül, hogy képes lenne ilyen mélyre süllyedni. Ez ugyanis konfliktus-, stresszforrás egészségesebb munkakörülmények között.

Most jutottunk el oda, hogy leírjuk a betegség okát, forrását. Ez pedig a humánmenedzsment. A magyar játékfejlesztés nem lenne beteg, ha racionális, hosszútávon gondolkodó, következetes, szakmában maradni akaró, valódi sikert elkönyvelni kívánó cégvezetés/humánmenedzsment működne a magyar játékfejlesztésben.

2 megjegyzés:

  1. Kellenek felelős vezetők. A csapatszellem lehet hogy valahol más országban működik, a magyaroknál nem nagyon. Ha senki se akarja a felelősséget vállalni semmiért és lóg is, akkor azon semmilyen csapatszellem nem segít. Felelős vezető azért is kell hogy kimondja az utolsó szót, hogy döntsön. A csapatszellem nem fog dönteni, mert nem tud. Több ember csak megalkuvó megoldásokat tud hozni, lehetőleg úgy, hogy senkit se lehessen aztán felelősségre vonni.
    Nem a felelősségre vonás a lényeg, hanem hogy legyen felelős. Persze ezzel együtt jár a felelősségre vonás. Ha nincs pl. vezető dizájner, akkor senki se tudja mit is csinál a cég. Van pár dizájnek akik csinálnak valamit. Önmagukban lehet hogy jó is amit csinálnak, csak épp semmi közük egymáshoz. Meg egy csomó szempontot nem vesznek figyelembe, pl. terveznek egy olyan játékot amihez 20x ennyi pénz kéne.
    Olyan felelős vezetők kellenek akik tisztában vannak a lehetőségekkel és akik természetesen figyelembe veszik a csapat véleményét, tudását, tanácsait.

    VálaszTörlés
  2. Igaz, minden amit írsz, de szerintem a felelősség (felelős vezető) benne van a hosszútávon gondolkodó, következetes, szakmában maradni akaró jelzők együttesében is, mert az csak felelősséggel, felelős tudatossággal működik, szerintem, másképp nem.

    Felelőtlen vezető mellett meg nincs, vagy csak gyenge a csapatszellem, de nem akarlak ismételni. :-)

    Kösz az építő véleményt, még akkor gyúrom az elméletem, hogy minden benne legyen...

    VálaszTörlés